آزمایش ازدواج چیست؟

ا دختر و پسرها با دنیایی استرس و هیجان، بعد از مراسم بله برون و مشخص شدن تاریخ عقد، سراغ دفاتر عقد و ازدواج می‌روند.

معمولا در بدو ورود به محضر عقد و ازدواج، به عروس و داماد آینده تبریک گفته می‌شو و مدارک لازم از آن‌ها دریافت می‌گردد. اصل شناسنامه و اصل کارت ملی به همراه کپی شناسنامه و کارت ملی از مدارک اولیه‌ای است که دفترخانه از شما دریافت می‌کند. سپس عکس‌های ۳*۴ دریافت می‌شود تا معرفی‌نامه مراجعه به آزمایشگاه صادر شود. معرفی نامه برای مراجعه به آزمایشگاه، جهت انجام آزمایشات اجباری قبل از ازدواج داده می‌شود. سوالات آزمایش ازدواج بسیار زیاد است، در این مقاله قصد دارید به بررسی آزمایش های اجباری قبل از ازدواج بپردازیم و نکات مهم آن را باهم مرور کنیم.

آزمایش ازدواج چیست؟

آزمایش

همان‌طور که پیش‌تر نیز عنوان شد، آزمایش ازدواج برای همه زوج‌هایی که قصد ازدواج در دفترخانه عقد و ازدواج دارند، اجباری است. این پروسه معمولا به همراه مشاوره ازدواج و کلاس‌های پیش از ازدواج انجام می‌شود. جواب آزمایش ازدواج برای عقد اهمیت زیادی دارد. پس باید این آزمایش را به همراه همسرتان انجام دهید تا دفترخانه به شما اجازه ازدواج دهد. این آزمایشات برای شناسایی برخی بیماری‌ها و اعتیاد انجام می‌شود تا عروس و داماد در صحت و سلامت نسبی، باهم ازدواج کنند.

۱-آزمایش خون ازدواج

از اصلی‌ترین آزمایشات پیش از ازدواج، می‌توان به آزمایش خون اشاره کرد. در این پروسه معمولا خانم یا آقایی مسئول گرفتن خون از عروس و داماد می‌شود. این خون در پروسه‌ای کوتاه بررسی و آزمایش می‌شود تا تعداد گولبول‌های قرمز شمارش شود و کم‌خونی داشتن یا نداشتن زوجین بررسی شود. با آزمایش خون، وجود بیماری‌هایی مثل سیفلیس، هپاتیت و تالاسمی بررسی می‌شود. آزمایش سیفلیس برای ازدواج با همین آزمایش خون انجام می‌شود اما درخصوص آزمایش HIV اینطور نیست. احتمال شما نیز می‌خواهید بدانید که آیا آزمایش ایدز قبل از ازدواج اجباری است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت خیر! این آزمایشات در لیست آزمایشات ضروری پیش از ازدواج نیست و شما می‌توانید درصورت تمایل به بررسی، از آزمایشگاه‌های دیگر استفاده کنید. تفسیر آزمایش خون ازدواج بسیار آسان است اما احتیاجی به آن ندارید. زیرا با تایید آزمایش و نداشتن مشکل، مهر تایید بر روی معرفی نامه شما درج می‌شود تا برای مراحل بعدی اقدام کنید.

۲-آزمایش اعتیاد ازدواج

ترس از آزمایش ازدواج معمولا برای افرادی که سابقه اعتیاد دارند بسیار رایج است. اما درصورتی‌که فرد مشکلی در این زمینه نداشته باشد، با انجام آزمایش ادرار در حضور شخصی امین، این آزمایش انجام می‌شود. سیگار در آزمایش ازدواج و در نتیجه آزمایش اعتیاد ازدواج هیچ تاثیری ندارد. تنها به این موضوع دقت کنید که در هفته نزدیک به آزمایش ازدواج‌تان، اصلا قرص‌هایی مثل استامینوفن کودئین استفاده نکنید.

۳-آزمایش ژنتیک ازدواج

بعد از آزمایش خون و ادرار، معمولا وارد اتاق مشاوره ژنتیک خواهید شد. در این اتاق فرم مخصوصی به شما و همسرتان داده می‌شود تا اطلاعات آن را دقیق پر کنید. بعد از تحویل این فرم به مسئول مربوطه، سوالاتی درخصوص سابقه مشکلات ژنتیکی و سندرم داون و موارد این‌چنینی پرسیده می‌شود. درصورتی که نسبت فامیلی با همسرتان نداشته باشید و سابقه مشکلات ژنتیکی در خانواده درجه یک و دو نیز نداشته باشید، فرم معرفی‌نامه شما امضا و تایید می‌شود. اما درصورتی‌که در خصوص هریک از موضوعات مطرح شده پاسخ‌تان مثبت باشد، بدیهی است که از شما تقاضا شود تا آزمایش ژنتیک بدهید. انجام این آزمایشات به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که درصورت عقد و بچه دار شدن، هیچ مشکل و بیماری خاص ژنتیکی برای بچه ایجاد نمی‌شود. نکته مهم در این بخش، صداقت پاسخگویی به مواردی است که در فرم از شما سوال شده است.

درصورتی‌که مشاور ژنتیک به شما انجام آزمایش ژنتیک را توصیه کرد، حتما آن را انجام دهید.

چرا قبل از ازدواج آزمایش خون میگیرند؟

آزمایش

بدیهی است که برای سنجش برخی پارامترهای خونی و بررسی بیماری‌های خاص، آزمایش خون انجام می‌شود. قطعا می‌خواهید بدانید که در ازمایش ازدواج چه چیزی بررسی میشود؟ معمولا با انجام آزمایش خون، دختر و پسر در زمینه کم خونی بررسی می‌شوند. اگر سابقه تالاسمی در هریک از خانواده‌ها وجود داشته باشد و عروس یا داماد یا هردو به کم‌خونی و تالاسمی مبتلا باشند، معمولا توصیه می‌شود که ازدواج نکنند و یا درصورت ازدواج بچه دار نشوند. زیرا ریسک ابتلای کودک به تالاسمی در چنین پدر مادری بالا است. اما گاهی اتفاق می‌افتد که عروس خانم به تازگی پریود بوده است و همین موضوع او را دچار کم‌خونی کرده باشد. پریود در آزمایش قبل از ازدواج موجب بروز کم‌خونی می‌شود. در چنین شرایطی برای دو هفته به عروس خانم قرص آهن داده می‌شود تا بعد از دو هفته مجدد مراجعه و آزمایش خون دهند. تاثیر قرص آهن در آزمایش خون ازدواج معمولا به‌گونه‌ای است که در خانم‌های عادی که دچار کم‌خونی نیستند، این مشکل را رفع می‌کند تا در دومین مراجعه و آزمایش خون، هیچ مشکلی نداشته باشند.

آیا برای آزمایش ازدواج لازم است ناشتا باشید؟

آزمایش

یکی از سوالات متعددی که پرسیده می‌شود همین است که آیا برای آزمایش ازدواج ناشتا باید بود؟ درواقع، ناشتا بودن برای آزمایش ازدواج الزامی نیست. اما بهتر است قبل از مراجعه به مرکز بهداشت، در این خصوص سوال کنید.

اقدامات بهداشتی لازم قبل از ازدواج چیست؟

آزمایش

اقدامات بهداشتی برای آزمایش ازدواج چندان چیز پیچیده‌ای نیست. قطعا هر آقا و خانمی در سن و سال ازدواج، باید بهداشت فردی را رعایت کند. استفاده از لباس زیر تمیز، استفاده از لباس‌ مناسب، استحمام قبل از مراجعه به مرکز بهداشت و همچنین تمیز بودن اندام تناسلی پیش از انجام آزمایش ادرار از موارد ساده‌ای است که باید درنظر بگیرید.

آیا آزمایش ازدواج اول با آزمایش ازدواج دوم متفاوت است؟

آزمایش

زمانی که در قسمت پذیرش مرکز بهداشت، فرم معرفینامه را ارائه کنید، از شما سوال می‌شود که ازدواج اول‌تان است یا دوم. این سوال به‌ این دلیل پرسیده می‌شود که نوع آزمایشات موردنیاز را برای‌تان مشخص کنند. موضوع پیش‌فرض برای افرادی که ازدواج دومشان است، داشتن سابقه رابطه جنسی است. پس بدیهی است که باید در آزمایشات ازدواج آن‌ها، بیماری‌های جنسی مسری نیز بررسی می‌شود. با بررسی این موارد، سلامت فرد و آمادگی او برای انجام ازدواج تایید می‌شود.

مدارک لازم برای آزمایش قبل از ازدواج چیست؟

ازدواج

قطعا برای انجام آزمایشات پیش از ازدواج، باید مدارکی همراه‌تان باشد. داشتن این مدارک به انجام کارهای اداری شما سرعت می‌بخشد. پس سعی کنید با کمک لیست زیر، کلیه این مدارک را آماده کنید و همراه داشته باشید.

  • اصل کارت ملی خانم و آقا
  • اصل شناسنامه خانم و آقا
  • کپی پشت و رو از کارت ملی خانم و آقا
  • کپی از تمام صفحات شناسنامه ی خانم و آقا
  • اصل شناسنامه عکس دار خانم و آقا
  • ۲ قطعه عکس ۳*۴ از خانم و آقا
  • اصل شناسنامه و کارت ملی پدر عروس خانم
  • درصورتی‌که پدر عروس فوت شده باشد، باید گواهی فوت و شناسنامه باطل شده پدر همراه عروس و داماد باشد

خلاصه مطلب

اگر بخواهید بدون دردسر و فوت وقت برای انجام آزمایش ازدواج آماده شوید و از پاسخ سوالات آزمایش ازدواج مطلع شوید، می‌توانید با دقت بیشتری مطالب بالا را مطالعه کنید و نگرانی‌های‌تان از بابت اتفاقات این مرحله از ازدواج را کاهش دهید.

مجموعه تالار باغ زندگی

۰۲۱۵۶۳۶۵۶۵۶ / ۰۹۱۲۱۷۷۲۰۹۹

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *