روز سلامتی(۱۸ فروردین)

–  تاریخچه روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت

۱۸ فروردین روز سلامتی ( روز جهانی بهداشت ) نام‌گذاری شده است . همه ساله روز ۱۸ فروردین ( ۷ آوریل ) به عنوان روز جهانی بهداشت در کشور‌های مختلف جهان گرامی داشته می‌شود .

در چنین روزی در سال ۱۹۴۸ میلادی در نیویورک ، نخستین اساسنامه کنفرانس بین‌المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید . همچنین در ژوئن همان سال ، نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور جهان تشکیل شد .

 

از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان « روز جهانی بهداشت » در کشور‌های مختلف گرامی داشته می‌شود . هفتم آوریل ، روز جهانی بهداشت و همچنین سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت است . این روز در تقویم کشور ما به نام « روز سلامتی » ثبت شده است .

روز سلامتی

تعریفی از بهداشت

بهداشت «بـه زبان پارسی دری «صحت»» بـه معنی حفظ سلامتی و تندرستی اسـت. در واقع علم و هنر جلوگیری از مریضی ها، طولانی کردن عمر و بالا بردن سلامتی بـه‌وسیلهٔ کوشش‌هاي‌ اجتماعی را بهداشت میگویند.

 

بر این اساس، برای بهداشت فردی، عمومی، روانی و غذایی تعریف‌هایي وجوددارد.

 

از جمله ویژگی‌هاي‌ فطری تمامی موجودات جهان غریزه پاکیزگی و میل بـه نظافت اسـت و انسان نیز بـه عنوان اشرف مخلوقات بـه طور ذاتی بـه سلامتی و تامین تندرستی خود علاقه‌مند اسـت.

 

بهداشت در واقع زیربنای فعالیت‌هاي‌ اقتصادی و پیشرفت‌هاي‌ اجتماعی یک ملت اسـت و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی اسـت. تنها یک جامعه سالم و تندرست می تواند از منافع خود دفاع و حقوق خودرا کسب کند.
روز سلامتی
بـه طور خلاصه اهداف بهداشتی را می‌توان بـه صورت زیر بیان کرد :

سالم سازی محیط زیست .

نظارت مریضی هاي‌ واگیردار .

آموزش بهداشت عمومی .

ایجاد خدمات دکتری و پرستاری برای تشخیص و درمان مریضی ها .

ایجاد و توسعه‌ي یک سیستم اجتماعی کـه در ان هر فرد از وسایل و امکانات لازم برای سالم ماندن برخوردار باشد.

 

کشور جمهوری اسلامی ایران در ۲۳ نوامبر ۱۹۴۶؛ «برابر با ۲ آذرماه ۱۳۲۵» شمسی بـه عضویت سازمان جهانی بهداشت درآمده اسـت.
روز سلامتی

هدف و رسالت روز جهانی بهداشت چیست؟

رسالت روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان، درباره موضوع خاص بهداشتی اسـت کـه سازمان بهداشت جهانی «WHO» ان را در رأس اولویت‌هاي‌ بهداشتی سال قرار داده اسـت.

 

این روز بـه عنوان نقطه شروع اجرای برنامه‌هاي‌ بهداشتی بلند مدتی اسـت کـه می ‌بایست مدت‌ها قبل از ۷ آوریل، فعالیت‌هاي‌ ان انجام شده و منابع ان فراهم گردد.

 

هدف این سازمان، فراهم کردن حداکثر امکانات بهداشتی و سلامتی برای کلیه انسان‌هاي‌ روی زمین اسـت، بـه دنبال این هدف، سازمان، برنامه‌هاي‌ زیادی را بـه مرحله اجرا می گذارد تا زمینه مساعدت کشور‌ها را برای تقویت بهداشت عمومی خود فراهم کند.

روز سلامتی

پیام سلامت تیم ما:

سلامتی بزرگترین هدیه، قناعت بزرگترین ثروت، و وفاداری بهترین رابطه است.

 

هجدهم فروردین روز سلامتی گرامی باد.
مجموعه بزرگ تالار باغ زندگی

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *