ازدواج موفق

سن مناسب ازدواج موفق:

در کلام خداوند و قرآن سن مشخصی برای ازدواج مطرح نشده است . درتعیین سن ازدواج دختران و پسران،باید دیدگاه های مختلفی را بررسی کرد . از جمله اینکه دختر و پسر در چه سنی به بلوغ فکری و جسمی میرسند.

دختران و پسرانی که بصورت قبیله ای و عشایری زندگی میکنند ،زودتر از افرادی که در شهر زندگی میکنند به بلوغ فکری و اجتماعی میرسند . پس مسلما سن ازدواج برای آنها کمتر است و آنها زودتر آمادگی برای ازدواج را کسب میکنند.

در جوامع شهری خانواده ها،سنین متفاوتی را برای ازدواج فرزندانشان در نظر میگیرند.

دختر ها و پسرها معمولا از اوایل سن ۱۵و۱۷ به بلوغ فکری میرسند بطوری که میتوانند به ازدواج فکر کنند ( البته تنها فکر کنند) اما سن ازدواج در جوامع و خانواده های مختلف متناسب با آداب و رسوم و عقاید آنها متفاوت است.

برای مثال :برخی خانواده ها و جوامع دیپلم راپایان تحصیلات فرزندانشان میپندارند درحالیکه برخی دیگر مدرکهای بالاتر نظیر کارشناسی و کارشناسی ارشد راپایان تحصیل در نظر میگیرند . سن ازدواج در خانواده هایی که اینگونه میپندارند بالاتر است.

متاسفانه چنانچه در بخش های قبلی نمناک هم خواندید ازدواجهایی که در سنین پایین تر انجام میشود نا موفق تر است و طبق آمار بدست آمده ۶۰تا ۷۰درصد این ازدواج ها بدلیل ناپختگی هیجانی است بطوریکه در این ازدواجها هوس،جایگزین عشق و علاقه شده و پایان دلپذیری نخواهد داشت.

سن مناسبب ازدواج

هم خانه شدن قبل از ازدواج ممنوع

در عرف جامعه ی ما آشنایی قبل از ازدواج در چارچوب اصول دینی هیچ منع و ایرادی ندارد اما ما به مانندجوامع غربی نمیتوانیم بدون حد و مرز رابطه قبل از ازدواج را بپذیریم . یکی از مهمترین نکاتی که در ازدواج باید به آن توجه شود سن مناسب ازدواج است.

 

با عشق و تعهد نسبت به یکدیگر زندگی کنید

در یک ازدواج موفق می بایست عشق و تعهد وجود داشته باشد و هرکدام بدون دیگری نتیجه ازدواج موفقی رو نخواهد داشت. عشق واقعی در زندگی زناشویی چیزی به مراتب بیش از یک احساسات زودگذر است که در تلویزیون و رمان های عاشقانه به تصویر کشیده می شود. احساسات زودگذر، همانطور که از اسمشان پیداست، دوامی ندارند. اما عشق واقعی دوست داشتنی است که برای همیشه دوام می آورد و این همان چیزی است که ازدواج های موفق و سالم را به دنبال دارد. در واقع عشق در فراز و نشیب های بعد از ازدواج شکل واقعی خود را نشان می دهد. وقتی شرایط به خوبی پیش روند، تعهد آسان است، اما عشق واقعی، در طول آزمایشات و فراز و نشیب های سخت زندگی همچنان پایدار و متعهد باقی می ماند.

 

وفاداری جنسی داشته باشید

وفاداری جنسی در ازدواج چیزی بیش از توجه به بدن و مسایل جنسی است. وفاداری جنسی شامل تسلیم چشم، ذهن، قلب و روح زوجین به یکدیگر می باشد. وقتی ذهن خود را به خیالات جنسی در مورد شخص دیگری اختصاص می دهید، این یعنی خیانت در ذهن و قلب که به مرور روابط جنسی و عاطفی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی صمیمیت و عاطفه خود را فقط به همسرتان اختصاص می دهید، در واقع وفاداری جنسی خود را به او تقدیم می کنید. تمایلات جنسی خود را کنترل و محافظت کنید و آن را کاملاً به همسر خود اختصاص دهید. از قرار گرفتن در معرض هر چیزی که چشم، بدن یا قلب شما را وسوسه می کند و وفاداری شما را زیر سوال می برد، خودداری کنید.

 

فروتنی و تواضع را فراموش نکنید

همه ما نقاط ضعفی داریم. یک نکته مهم و اساسی برای داشتن یک ازدواج موفق، توانایی پذیرش و اعتقاد به این مسئله است، که شما فرد کاملی نیستید، اشتباه خواهید کرد و به بخشش نیاز خواهید داشت. برخورداری از این نگرش که شما برتر از شریک زندگی خود هستید، موجب نارضایتی فرد مقابل خواهد شد و در نهایت مانع پیشرفت روابط شما می شود. اگر در این زمینه تردید دارید، سه موردی را که شریک زندگی تان بهتر از شما انجام می دهد یادداشت کنید. این تمرین ساده باید به شما کمک کند تا نسبت به او فروتن و متوازع باشید. هر چند وقت یکبار این کار را تکرار کنید.

 

صبر و بخشش داشته باشید

صبر و بخشش، لازمه یک رابطه زناشویی موفق خواهد بود. زوجین موفق نسبت به همسر خود صبر و بخشش بی پایان دارند. آنها فروتنانه تقصیرها و اشتباهات خود را می پذیرند و انتظار گذشت و کامل بودن را همیشه از طرف همسر خود ندارند. آنها در هنگام بروز اشتباه به دنبال انتقام نیستند. اگر از شریک زندگی خود ناراحت هستید، او را ببخشید. این صبر و بخشش، رابطه شما را مستحکم تر خواهد کرد.

 

به یکدیگر فرصت و زمان بدهید

به یکدیگر فرصت و زمان بدهید. هر رابطه موفق به زمان نیاز دارد. رابطه با همسرتان باید صمیمی ترین و عمیق ترین رابطه شما در زندگی باشد. بنابراین، بیش از هر رابطه دیگر به زمان نیاز دارد. در صورت امکان، هر روز زمانی را برای همسر خود اختصاص دهید و هر از گاهی را با هم تنهایی بیرون بگذرانید و درباره خاطرات یا هر اتفاق و تجربه لذت بخش با یکدیگر صحبت کنید.

 

نسبت به یکدیگر صداقت و اعتماد داشته باشید

صداقت و اعتماد، پایه و اساس یک ازدواج موفق هستند. اعتماد به مرور زمان شکل می گیرد و روز به روز بیشتر می شود، اگر برای شکل گیری آن تلاش کنید.

 

با یکدیگر بیشتر ارتباط و تعامل داشته باشید

همسرانی که ازدواج موفق دارند، تا حد امکان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و تعامل شان را با یکدیگر حفظ می کنند. آنها مطمئناً در مورد برنامه بچه ها، لیست های مواد غذایی و صورتحساب خدمات بحث می کنند، اما در این نقطه متوقف نمی شوند. آنها در مورد امیدها، رویاها، ترس ها و اضطراب هایشان با همدیگر صحبت می کنند. آنها فقط در مورد تغییراتی که در زندگی فرزندشان رخ می دهد بحث نمی کنند، بلکه در مورد تغییراتی که در قلب و روح خودشان نیز رخ می دهد، با یکدیگر گفتگو می کنند. این نکته اساسی را نباید فراموش کرد، ارتباط صادقانه، صریح و روشن پایه و اساس بسیاری چیزها مانند تعهد، صبر و اعتماد است.

 

از خودگذشتگی داشته باشید

در نظرسنجی ها از خودگذشتگی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که این دلیل اصلی بسیاری از روابط از هم گسیخته است. بسیاری از افراد اوضاع مالی، عدم تعهد، خیانت و ناسازگاری را علل اصلی مشکل در روابط خود معرفی می کنند، در حالیکه علت اصلی اکثر ازدواج های ناموفق خودخواهی است. شخص خودخواه تنها به خود متعهد است، او هرگز یاد نمی گیرد که چگونه همسر موفقی باشید. امیدها، رویاها و زندگی خود را به شریک زندگی تان هدیه دهید و زندگی مشترک را شروع کنید.

 

خودتان را بشناسید و دوست داشته باشید

اگر شما خودتان را به درستی نشناخته و دوست نداشته باشید، مسلماَ نمی‌توانید دیگران را هم مورد توجه و محبت خود قرار دهید. برخورداری از روحیه خوب، عزت نفس بالا، مسئولیت پذیری، شاد بودن فرد همگی از معیارهایی هستند، که به داشتن یک ازدواج موفق کمک می کنند. فراموش نکنید برای ایجاد روابط متعادل و سالم زوجین، باید بتوانند گاهی با خود خلوت کرده و علایق سالم شان را دنبال کنند. این می تواند به تقویت روحیه و شاد بودن آنها کمک کند و فرصت تازه ای برای از نو اندیشیدن به وجود آورد. گاهی گذراندن زمان زیاد با یکدیگر می‌تواند منجر به ایجاد یک رابطه سرد و یکنواخت شود. برای جلوگیری از این امر به خود و همسرتان فرصت دهید و به تنهایی یکدیگر احترام بگذارید. موارد ذکر شده نکاتی ساده برای ارزشگذاری و داشتن ازدواجی موفق است. به آنها توجه کنید و با احتیاط بسیار اقدام نمایید و روزانه روی آنها سرمایه گذاری کنید، وقت بگذارید و بیشتر بیاموزید. اگر می خواهید ازدواج موفق و سعادتمندانه داشته باشید، یادگیری این نکات را فراموش نکنید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *